1.Webquest
Si voleu accedir a la webquest que vam elaborar relacionada amb els prejudicis, cliqueu la següent imatge:
ON NEIXEN ELS PREJUDICIS?
La nostra webquest tracta sobre la incidència dels prejudicis i del coneixement dels altres en la relació amb els demés. Per aquest motiu es proposen una sèrie d'activitats en les que els alumnes han de descobrir que sovint els prejucis no es relacionen amb la realitat, però que provoquen una sèrie de conductes que aïllen una part de la societat.
Amb aquesta webquest, es procura que els alumnes aprofitin les noves tecnologies, tot extraient informació d'internet, valorant-la, i elaborant un document audiovisual.
Aquesta webquest ha estat elaborada juntament amb el Carles Alaustrey i amb la Leticia López.
He estat mirant la vostra web, i us he de dir que m’ha semblat molt encertada i ben plantejada. Les activitats engloben tot un seguit de processos molt motivadors per als alumnes, les primeres potser són més teòriques, però les últimes activitats incloent l’ús de tecnologies són molt engrescadores i poden donar lloc a situacions naturals entre els alumnes per a que puguin abordar els continguts que us plantegeu a la vostra webquest. Els vídeos són molt adequats, i l’evolució que han d’anar fent al llarg de la webquest respecte els prejudicis és un bon plantejament ja que permet la construcció d’idees a partir de trenca resquemes i crear-ne de nous.
Penso que heu aconseguit un nivell intercultural foro, on els alumnes poden intercanviar idees i crear nous llenguatges culturals.
Enhorabona per la feina!!
Hola Company,
Os felicito per la Vostra WQ, doncs la veritat, m’ha agradat molt, en ella tracteu una de les realitats: els prejudicis, crec que aquest és un tema condicionador per a tothom, doncs la nostra imatge i la dels altres que no som com nosaltres és una etiqueta que es posa molt fàcilment sense parar-nos a pensar en com som o com son en realitat.
Os ajusteu a un nivell alt o de transformació cultural ja que promoveu, faciliteu la comprensió de les cultures, lluny dels prejudicis i de les idees preconcebudes.
Les activitats són molt encertades, doncs primerament us endinseu en conceptes claus de l’assignatura i després ho poseu en pràctica. D’aquest manera promogueu la creació de nous pensaments sobre la diversitat cultural.
La vostra proposta de treball dels prejudicis m’ha agradat força, és una manera interessant de veure que tots, d’una manera o altre, i en algun moment, hem tingut prejudicis, però això ho podem canviar, si estem informats, si coneixem altres formes de fer, de pensar ...
La tasca, fer un curt, és molt atractiva i motivadora per l’alumnat.
La vostra WQ la situaria en un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors ja que l’anàlisi de les causes i origen dels prejudicis comporta al final una negociació entre les diferents parts per tal de poder superar les situacions conflictives que se’n deriven, al final ocasionades per la contraposició de valors i/o de formes de veure i viure la vida.
A partir del procés de la WQ, l’alumnat pot adonar-se de les accions derivades de l’etnocentrisme posant èmfasi en l’intercanvi, la coexistència, la convivència i la comunicació per arribar a la comprensió dels altres.
Des de la meva humil opinió si que m’agradaria comentar-vos que respecte a l’activitat 4 en la qual els alumnes han de fer un informe – entrevista a les persones nouvingudes, quan he llegit les preguntes, he pensat que també podria estar bé que aquestes preguntes les fessin a les persones autòctones, partint de la idea que l’autoconeixement és imprescindible per poder fer un coneixement crític de les altres realitats.
Per acabar, de la guia didàctica m’ha agradat que introduíssiu el tema de les competències ja que ara el currículum es basa en aquestes. Tot i així, penso que falten algunes orientacions, propostes d’intervenció i com organitzar el grup que guií als docents en la seva tasca.
Felicitats per la feina feta!!
ON NEIXEN ELS PREJUDICIS?
http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3705&id_pagina=1
El disseny de la WQ em sembla clarificador però els títols dels apartats (de les pestanyes) no contrasten prou i gairebé no es llegeixen.
Heu triat un títol molt encertat i elaborat WQ excel•lent per treballar la interculturalitat. En tot moment feu servir missatges engrescadors i em sembla molt bona proposta el repte de crear “prejudicis positius”. Potser en l’apartat de tasques, on pregunteu “d’on neixen els prejudicis?” podríeu haver aprofitat per segmentar la paraula i jugar amb l’origen (pre-judicis, abans del judici, jutjar, fer abans de pensar, prejutjar...).
Sobre les tasques: crec hi ha un nombre considerable de tasques ja que totes elles exigeixen el domini de tècniques i competències que requereixen temps de pràctiques i provatures. Amb això vull dir que potser el nombre de sessions que proposeu es queda curt.
A la tasca 2 proposeu de buscar unes imatges, els conceptes de les quals s’han d’introduir en anglès. No acabo de veure clar la relació que té el fet d’utilitzar l’anglès només per aquests conceptes amb el contingut de la WQ. Si és que es vol treballar de manera transversal amb l’àrea de llengua anglesa potser s’hauria de proposar alguna activitat més en aquest idioma (per exemple donar l’opció d’elaborar els diàlegs del curtmetratge en anglès).
A la tasca 5 proposeu unes preguntes per tal de preparar el debat. Em sembla molt encertat ja que sovint es proposa debatre entorn a una única pregunta i em sembla molt important una preparació prèvia del debat per tal de poder arribar a un intercanvi enriquidor d’opinions.
A la tasca 6 demaneu fer dos visionats i comentar-los, potser també es podria treballar una preparació prèvia al debat.
A la introducció no queda clar els destinataris ni l’àrea, però suposo que és pel format de disseny que heu triat (a nosaltres ens ha passat el mateix). A la guia sí que ho heu posat. La guia didàctica em sembla imprescindible per poder executar la proposta de la vostra WQ amb èxit. Felicitats, perquè està tan completa que et venen ganes de provar aquesta WQ amb un grup.
L'objectiu principal d’aquesta webquest és tal com deixa entreveure el títol del mateix, anar descobrint com els prejudicis contribueixen a dificultar la comunicació entre les persones i a construir imatges equivocades de l'altre. Es pretén potenciar l'educació intercultural que ajudarà a transmetre, promoure i facilitar la comprensió crítica de les cultures, lluny dels prejudicis i les idees preconcebudes. Les tasques a realitzar estan molt clares i els procés per aconseguir-ho està molt detallat. Les activitats són variades i requereixen un treball de dificultat creixent i gradual.
Considero que aquesta Webquest proporciona els enllaços adequats a altres pàgines importants que ajuden en el procés de la tasca als alumnes. Potser trobo a faltar els destinataris més visiblement, donat que aquesta informació l’he trobada en la última pestanya de la webquest en l’apartat de la guia didàctica. Allí he pogut copsar que l’alumnat al qual va adreçat és de 1r i 2n d’ESO, però que igualment seria fàcilment adaptable a d’altres edats i contextos.
D’altra banda, m’agradaria destacar el nivell d’interculturalitat, donat que el trobo força alt i a més a més, considero que la varietat d’activitats dóna lloc a espais de reflexió i debat. Per tant, considero que estem davant d’una webquest molt ben realitzada.
Ho diré d’entrada: m’encanta la vostra proposta de webquest.
És versàtil, coherent, complerta i amb una col•lecció d’activitats realment atractives i imaginatives.
L’argument central és ben potent: els prejudicis. Potent per què actua sobre la base de la condició humana que legitima la diferència, la jerarquia, el control, el racisme i finalment l’exclusió. És versàtil per què no només es pot aplicar amb un objectiu de desenvolupament de lo intercultural, sinó també pot treballar des d’un enfocament intracultural i intragrupal: el prejudici és un tel que ens impedeix veure l’altre com és realment, sigui quin sigui aquest altre. Vull dir que, amb lleugeres modificacions, podem treballar amb la vostra webquest en un centre o classe que sigui completament homogeni sota l’aspecte cultural. Les categories sobre les que actuen els nostres prejudicis són de lo més variades i hem d’estar sempre alerta.
M’agradaria ressaltar dos punts forts del vostre treball: les activitats del procés i la guia didàctica.
Més enllà de possibles dificultats tècniques (cap d’elles insuperables!) trobo rodó el conjunt. La tasca número dos la trobo senzilla i genial. Contra el que argumenta l’Olga en el comentari de més amunt, la recerca de les paraules en anglès en el buscador d’imatges amplifica l’espectre de troballes possibles i pot donar una visió globalitzadora dels prejudicis (positius i negatius). Els vídeos proposats per l’activitat sis són exemplars, tant pel contingut, com pel model que representa per la realització del curt de la tasca següent (un altre recurs de primera, no sé si a l’abast de tothom).
Considero que la guia didàctica està ben fonamentada des d’un punt de vista psicopedagògic, és d’àgil lectura i arquitectura compacte.
Quant a la perspectiva d'interculturalitat promoguda, diria que les primeres activitats assoleixen l'objectiu d'un nivell bàsic o d'intercanvi de coneixements i millora del clima de convivència. Les darreres activitats (vídeos, debat i curt) s’endinsen en l’anàlisi de causes i orígens de situacions de conflicte i estan basades en competències específiques de transformació de la realitat social. Permeten doncs, progressar cap a un segon nivell d'interculturalitat que, al meu parer i per les sessions que heu programat, queda ben consolidat.
En fi, per mi heu fet una feina admirable. Felicitacions.
Hola Lluís, soy Ana Sainz
Vuestra webquest me ha parecido muy interesante como propuesta didáctica para los alumnos. Me gusta la idea de partir de los estereotipos que tengan cada uno de ellos, para así partiendo de ahí ver como puede ser el cambio hacia una visión mas constructiva y positiva respecto de los estereotipos. La propuesta me parece que está bien enfocada partiendo de reflexiones y trabajo mas análitico para terminar con una propuesta mas práctica y atractiva materializada en la elaboración de un corto.
En lo que si que pienso que se podría haber hecho mas incidencia es en la parte de supervisión y seguimiento del profesor respecto al trabajo que vayan realizando los alumnos para conseguir en todo momento el mejor aprovechamiento de la actividad y favoreciendo y potenciando que las aportaciones y reflexiones de los alumnos les lleven a todo el grupo a llegar a las conclusiones que se exponen en el apartado de conclusiones.
Con esta webquest me parece que conseguís muy bien interrelacionar distintos valores como el respeto hacia la diversidad, la responsabilidad de cada uno para favorecer eliminar ideas preconcebidas y estereotipos que no favorecen la convivencia, etc… con los contenidos explícitos de interculturalidad. Ya que considero que los valores son tan importantes en este terreno. En cuanto al uso de distintas propuestas metodológicas y didácticas me parece que desde la creación de una definición conjunta, búsqueda de información, elaboración de un informe, como la creación del corto entre otras me parece que se favorece y fomenta la competencia de los alumnos en relación a las ocho que establece el currículum, además del trabajo de tareas globalizadoras, sirviendo así la misma para trabajar desde distintas asignaturas.
Daros así la enhorabuena por el trabajo que habéis elaborado y compartido con nosotros.
Un saludo
ana sainz